Laager on lõppunud ja ma olen väsinud aga rahul laagris. :) No joo, siin Eestiksiki jotai. ;) Leiri tosiaa ohi ja olo on väsynyt mutta todella iloinen. :) Leirillä sain paljon uusia ystäviä ja sain uusia leikkejä mitä leikkiä kaverien kanssa kun tuun takasin. ;) Leirillä oli siis eri nuorisotaloista ohjaaja ja 5 nuorta. Nuorisotaloja Lille Majan lisäksi oli, Tähe noortekeskus, Anne noortekeskus ja Nõo noortekeskus. :)

Tiistaina tosiaan lähdimme leirille Vanemuise (Eestiläinen Väinämoinen) teatterin edestä. Leirille lähti sellainen 20 nuorta ja 6 nuorisotyöntekijää minun lisäkseni. :D Paikka missä leiri oli, niin oli Unipiha algkool, eli Unipihan alakoulu. :D Ja matka sinne kesti noin puoli tuntia bussilla Tarton keskustasta. Eli sellasen sopivan matkan päässä.  Kun pääsimme perille, niin purimme tavarat pois bussista ja rupesimme kasaamaan telttaa missä nukuimme.  Mutta se kuka otti teltan (ja tällä kertaa en ollut minä), niin oli unohtanut kepit kotiin ja jouduimme sitten odottamaan keppien saapumista leiripaikalle. :D

Noh, siinä kun odotimme telttakeppejä niin tein kierroksen muiden ohjaajien kanssa ja katsoimme paikkoja ja tutustuin muihin ohjaajiin. :) Tämän jälkeen odotin ryhmäni (siis se porukka ketä tuli Lille Majasta) kanssa vielä että saamme telttakepit mukaan. Saatuamme kepit saimme telttamme pystyyn.  Leikimme siinä myös kaikenlaisia tutustumis leikkejä ennen ruokaa, joten aika meni todella rattosasti. :) Siinä oli sitten ruoka, jonka jälkeen saimme paikalle rantalentopallon ja pääsimme pelaamaan lentopalloa. :) Aivan huippua, asia jonka avulla pääsi tutustumaan uusiin ihmisiin paremmin pelin merkeissä, jotkut kävivät jopa uimassa (itse pelasin). Tiistai-iltana oli vielä iltapala ja nukkumaan menimme joskus 1 aikaan ehkä teltassamme. :D

Keskiviikkona herätys oli siinä 9.30 aikaan ja aamupalaa saimme 10 aikaan. :D Eli ohjelma oli todella leppoinen ja mukava. :) Aamupalan jälkeen joskus 12 aikaan oli Lille Majan nuorten järjestämää ohjelmaa ja minä olin vain mukana ohjelmassa muiden kanssa. Ohjelmamme pääpaino oli improon liittyvää ja siinä tuli sitten leikittyä vaikka mitä. Osassa ohjelmista olin kuitenkin sivussa katsomassa, koska en niin hyvin vielä osaa Eestin kieltä kuitenkaan. :D Ohjelmamme jälkeen pelasimme vielä lentopallo, kunnes pääsimme syömään.

Anne noortekeskus pitää yllä nettitv:tä, nimeltä NoorteTV (www.noortetv.ee) ja ne käy sitten tekemässä erilaisista tapahtumista juttuja, jotka sitten löytyvät tuolta sivuilta. Ja siis ruokailun jälkeen olikin NoorteTV:n järjestämä ohjelma, jossa teimme jutun leiriin liittyen ja senkin pitäisi ymmärtääkseni tulla tuonne netti sivuille. ;) Ohjelman jälkeen halukkaat saivat mennä ratsastamaan, mutta itse jäin mieluummin pelaaman lentistä (yllättäen) nuorten kanssa. :D Osa kävi myös uimassa siinä. Iltapalaksi olikin sitten jotain Seljanka keittoa, joka oli kyllä todella hyvää. ;) Iltapalan jälkeen oli vielä iltaohjelmaa, jossa oli jonglöörauksen opettelua, ilmapallo eläinten tekoa ja kasvomaalauksen tekemistä (kuva tulee naamakirjaan ehkä tän viikoonlopun aikan) ja iltaohjelman aiheena oli siis Sirkus. :D Itse kävin uimassa yöllä joskus 12 aikaan muutaman nuoren kanssa. :) Yöllä menimme vielä porukkamme kanssa kanssa joskus 1 aikaan hyppimään trampoliinille makuupussien kanssa, oli aivan loistavaa kyllä ja todella hauskaa. :) Nukkumaan joskus vähä ennen 3.......:D

Torstai aamuna taas herätys siinä 9.30 ja aamupala 10 aikaan. Ohjelmamme alkoi sitten vähä 11 jälkeen ja nyt meillä oli vuorossa Tähe noortekeskuksen pitämä projekti paja, jossa rupesimme suunnittelemaan jotai toteuttamis kelpoista  projektia. Tai no, nuoret suunnittelivat ja itse olin lähinnä seuraamassa ja opettelin kirjoittamaan Eestin kieltä ja käänsin oikeastaan kaiken mitä kirjoitimme, niin Suomeksi vihkooni. ;) sitä sitten suunnittelimme ruokaan asti ja ruuan jälkeen jatkoimme vielä vähä sitä suunnittelemma budjettia. :D Siinä vielä ennen iltapalaa taas osa porukkaa sai mennä ratsastamaan, mutta taas yllättäen pelasin ennemmin lentistä nuorten ja ohjaajien kanssa. :) Iltapalaksi oli hapankaali keittoa, joka oli kyl yllättäen ihan hyvää (JA äiti, tää ei tarkota että haluun syödä sitä ku tuun takas kotiin :D ). Iltapalan jälkeen oli iltaohjelmaa, jossa oli tanssia ja erilaisia impro esityksiä ja sen jälkeen vielä vähän lentopalloa ja kävimme uimassa joskus 11 aikaan koska koko päivän oli ollut ihan tajuttoman kuuma. :D Noh sitten kävimme juomassa hieman kahvia vielä ja menimme telttaan soittelemaan kitaraa pienellä porukalla (eli siis sellainen normaali 4 hengen retkiteltta ja siel oli joku 10 henkee) ja puhumaan kaikkea pelaamaan pelejä. :D Ja nukkumaan joskus 6 aikaan aamulla. :D

Perjantaina piti olla herätys kanssa joskus 9.30 aikaa, mutta nuorille olikin "leirikaste" ja meidät herätettiin 8 aikoihin. :D Noh siitä sitten virkeänä ylös ja katsomaan nuorten kastetta. :D Onneksi se meni nopeasti ohi ja pääsi vielä nukkumaan vähäksi aikaa ennen aamupalaa. :D Osa porukkaa meni kylläkin vielä ratsastamaan oikeastaan heti kasteen jälkeen. :D Aamupalan jälkeen pelasin yhden ohjaajan ja parin nuoren kanssa peliä nimeltä Dancing Eggs, oli aivan loistava ja hauska peli. ;) Siinä sitten joskus 12 aikaan pelasimme yhden pelin, jonka jälkeen suunnittelimme pari projektia vielä, mitä nuoret melko varmaan rupeavat toteuttamaan. :) Viimeinen ruoka leirillä oli siin 14 aikaan ja sen jälkeen siivosimme paikat ja laitoimme tavarat kasaan. :) Sen jälkeen pelasimme vielä porukalla viimeiset lentopallo pelit ja bussi tuli hakemaan kuita kuinkin 16 reikä reikä. :P Siinä pakkailimme tavarat autoon ja pääsimme kotimatkalle n.16.30. :) Paluumatkalle mukana oli enään 9 nuorta ja 4 ohjaajaa, eli väki vähän harventunu leirin aikana.  "Väki vähenee ja pidot paranee" :D

Takaisin Tartossa olimme joskus 17 jälkeen ja siitä sitten kotiin kaupan kautta (ruokaa ja olutta ja sipsiä), pari tuntia unta palloon sohvalla ja ny sit tää teksti samalla syöden Eestiläistä makkaraa ja juoden Eestiläistä olutta. :) Leirillä oli myöskin koko aika Slackline, mitä sai käyttää ja sitä tuli kokeiltua jonkin verran. Lisäksi oli myös erilaisia ongelmanratkaisu pelejä ja tosiaan se trampoliini. :) Varmasti unohdin kirjoittaa jotain tähän, mutta ei voi sit mitää. :D Naamakirjaan tuloo kuvia ehkä tän viikonlopun aikana ja seuraava kirjoitus sitten joko sunnuntai-iltana tai maanantai-iltana.:D

Nyt se on näkemisiin ja moikka :) Nägemisest ja tsau! :)